מה קורה בבירת התמ"א?

תושבי ר"ג זועמים על הסחבת של העירייה, בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. "התחדשות עירונית בר"ג זהה לרכבת התחתית בת"א – יחלפו עוד 80 שנה עד שיתחילו לחפור. אין לנו זמן להמתין עוד 10 שנים".

קבוצת הפייסבוק  "רמת גן מתחדשת" אשר מונה למעלה מ- 3,000 תושבים שאכפת להם, ארגנה כנס בנושא הסחבת והבירוקרטיה של עיריית ר"ג, בכל הקשור לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

 

את הכנס הנחה עו"ד עמית ארד, תושב ר"ג, המייצג בעלי דירות בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית, ומי שייסד ומנהל את קבוצת הפייסבוק "רמת גן מתחדשת".

 

עו"ד ארד פתח את הכנס בנזיפה כלפי עיריית ר"ג, אשר כונתה בעבר "בירת התמ"א", על כך שהיום התהפכה המדיניות בעירייה, היא מרסנת ומדכאת את תנופת הבנייה החדשה בעיר, בצורה שפוגעת בדיירים וגוזרת עליהם להמתין עשרות שנים להתחדשות, מונעת מהם את האפשרות למיגון הבתים הישנים שבבעלותם ובכך מביאה לעליית מחירי הנדל"ן בעיר.

 

עו"ד עמית ארד בנזיפה לעירייה: "אתם גורמים  לפריסה הזויה של ההתחדשות על 100 שנים". צילום: גדי אזולאי

 

עוד לדבריו של ארד המשמעות המעשית למדיניות של העירייה היא מתן אישור לחידוש של 300 יח"ד בשנה בלבד, מה שאומר פריסה של ההתחדשות העירונית לכל הדירות החייבות התחדשות ומיגון לתקופה לא הגיונית של 100 שנים.

 

בכנס השתתף גם ח"כ רועי פולקמן, יו״ר סיעת כולנו, שאמר כי ״אנחנו בממשלה מקצרים זמני תכנון, אך זה נשאר תקוע ברמת הרשות המקומית. אם רשות מקומית תוקעת במשך שנתיים וחצי דיון ראשון אז חייבים לטפל בזה. במקום שיש בירוקרטיה עודפת יש גם שחיתות, לכן צריך לטפל בזה״.

 

ח״כ רועי פולקמן לתושבים: ״ אם וועדה מקומית תוקעת שנתיים וחצי דיון ראשון אז צריך לטפל בזה״.  צילום: גדי אזולאי

 

עוד לדבריו של ח״כ פולקמן, ״בשל המחירים הגבוהים של הקרקעות והדירות היום, נפתח חלון הזדמנויות מצוין המאפשר יישום של התחדשות לאור הכדאיות הכלכלית של התכנית״.

 

משה אמיטוב, תושב ר"ג, אחד ממאות התושבים הזועמים שהשתתפו בכנס אמר: ״אין לנו זמן להמתין עוד 10 שנים. זה ידוע לכולם  שהמלחמה הבאה בפתח, וגם רעידת אדמה, זה רק עניין של זמן. לתושבי ר"ג אין לאן לברוח, אנחנו לא עכברים. למה העירייה מחכה? לקטסטרופה? אחרי שכל  הבניינים יפלו לא יהיה יותר צורך בתוכניות של התחדשות עירונית . חייבים לתכנן ולפעול, אי אפשר לחכות יותר״.  

 

עוד לדבריו של אמיטוב, "אנחנו מבקשים לקדם את התכנית שלנו כבר 8 שנים. משכנוע דיירים, ועד שחתמנו כולם על התכנית מול יזם, אך העירייה יוצרת קשיים ודרישות בלתי אפשריות, אשר מעכבות את היציאה לדרך של הפרויקט שנים ארוכות. אחרי עשרות פגישות ודיונים עדיין נראה שהדרך מאישור התכנית עוד רחוקה.

  

רמי פדלון, חבר הנהלת העיר המחזיק את תיק ההתחדשות העירונית, הציג בפני המשתתפים בכנס פוטנציאל לבנייה של עשרת אלפים יח"ד בר"ג בשלוש השנים הקרובות. להערכתו של פדלון, המימוש יעמוד על כ-3000 אלפים יח"ד בלבד. הסיבה העיקרית לכך היא מחסור בכספי היטל ההשבחה, אשר בוטל בתיקון 3א של מנהל התכנון. היטלים אלו שימשו לבניית התשתיות העירוניות כמו - בתי ספר וגני ילדים, וסיבה נוספת היא מחסור גדול בכח אדם מקצועי באגף ההנדסה של העירייה.

 

בין המשתתפים שישב בקהל צעק ״אני אדריכל, ואני אומר לך שאפשר לאשר תכנית גם ביומיים? אז למה לעירייה לוקח שנים לאשר תכנית? תאפשרו לי לעבור על התוכניות, כל תכנית אפשר לאשר בזמן קצר״.

 

מאות תושבים שאיכפת להם השתתפו בכנס. צילום: גבי אזולאי. 

 

תושב נוסף מהקהל אמר :"ברחוב שלנו אישרו 5 או 6 פרויקטים שהם כבר בשלב הבנייה, הבניין שלנו תקוע באמצע הרחוב ללא אישור בגלל שינוי המדיניות בעירייה. איך אפשר לגור כך? כל הרחוב בבנייה, כל יומיים שלושה סוגרים את הכביש, ואנחנו נשארים תקועים באמצע הרחוב עם בניין ישן בלי אפשרות להתחדשות.

 

דניאלה פוסק, אשר עד כה כיהנה כיו״ר הועדה המחוזית של מחוז מרכז, וצפויה להתחיל בקרוב בתפקיד יו״ר הוועדה המחוזית ת"א אמרה בכנס: ״כמו בערים אחרות באזור מרכז, גם בר"ג כ -75% מהבניינים נבנו לפני 1980, לכן הם מועמדים לחיזוק והתחדשות כזו או אחרת.

 

לפני 10 שנים אפשר המהלך של תמ"א חיזוק בניינים בהיתר בלבד, על בסיס תוכניות המתאר משנות ה-60. הרשויות ראו שמדובר בקטסטרופה, לכן היה צורך בתכניות מתאר חדשות ותוכנית ברורה למדיניות ההתחדשות בכל עיר, כדי לייצר ודאות לתושבים והיזמים. זה בהחלט לא חייב להימשך עשר שנים, יש רשויות אחרות שיצאו עם תוכניות כאלו גם בשנה וחצי״.

 

עו"ד ארד הגיב לדבריה של פוסק, "אנחנו לא מתנגדים לתכנון כולל. אך יש פרויקטים שמתעכבים במשך שנים, על בסיס הסכמים חתומים. ניתן לראות כבר חלקי פסיפס של תכנית מיתאר חדשה או תכנית של התחדשות עירונית, בצורת תכנית מדיניות של בניה לגובה עדכנית, וכן תב"ע רג-53. אפשר לקבוע כמעט בוודאות שרב הפרויקטים בתכנית תמ"א 38/2, לא יעמדו בסתירה מול תכנית המיתאר העתידית, לכן חייבים כבר לשחרר אותם. אם זה לא יקרה בקרוב, עד שתתממש תכנית המיתאר הבנייה תהיה בקצב נמוך מדי ומחירי הנדל"ן בעיר ימשיכו לעלות."